Det går fort å starte en nettbutikk, men å få besøkende og bestillinger er ikke like enkelt. Det kan være vanskelig å vite hvor du skal begynne. Derfor har vi samlet våre beste tips for å komme i gang med salget. 1. Synes du ikke –finnes du ikke? Start med å finne ut hvor målgruppen befinner seg og sørg for å nå dem gjennom de riktige salgs- og markedsføringskanalene. I vårt kurs, valg av riktige markedsføringskanaler, er det flere forslag til hvordan du kan velge riktig kanal ut fra din målgruppe. Mange markedsføringskanaler kan også kobles til butikken din, noe som gjør at du kan selge fra flere kanaler. Nedenfor finner du salgskanaler som du enkelt kan aktivere og koble til din butikk: Facebook/Instagram Shopping Google Shopping Prisjakt/Pricerunner Sello (Amazon, CDON, Tradera, Ebay, Fyndiq och Miinto) 2. Gjør det enkelt for kundene dine å fullføre kjøpet Hva er det som gjør at enkelte nettbutikker har en slags WOW-følelse når du besøker dem og andre ikke? I bunn og grunn handler det om å gjøre det enklest mulig for kundene dine når de handler i nettbutikken din. Dette oppnår du ved blant annet å ha så få steg i betalingsprosessen som mulig, noe som vil øke sjansen for at kunden gjennomfører kjøpet. I kurset vårt – hvorfor føles visse butikker mer profesjonelle – er det mange konkrete eksempler på hvordan du kan oppnå din WOW-følelse i butikken din. For eksempel hvordan du bør tenke når du strukturerer kategoriene dine, menyepunkter og butikkens utseende for å lede besøkende dit du vil – å fullføre kjøpet. 3. Oppmuntre til kjøp umiddelbart Øk behovet for kjøp ved å gi kundene dine tilbud som gjør at de ønsker å handle direkte fra nettbutikken din. Dette kan gjøres på flere måter i butikken, for eksempel: Sett opp kampanjer, det vil si tilbud for en bestemt periode. Det finnes flere måter å vekke oppmerksomheten til kundene om tilbudet ditt i nettbutikken din. Noen eksempler på funksjoner som er nyttige for dette er: Rabatter som du kan bruke i alle prisplaner. Avanserte rabatter som volumrabatter, ta 3 betal for 2, lagdelte priser og mer. Denne funksjonen er inkludert i vår prisplan Pro. Ribbons, popups og notater som er inkludert fra prisplan Standard. Bruk lagersaldoen ved for eksempel å oppgi i produktbeskrivelsen «kun 2 varer igjen for denne prisen» Gi kundene dine muligheten til å forhåndsbestille produkter som er midlertidig utsolgt. 4. Selg mer i kassen Når en kunde har kommet til kassen, kan du gjøre dem oppmerksom på produkter som kanskje har en spesialpris for øyeblikket, som er populære eller som du rett og slett ønsker å øke salget på. Dette er mulig med funksjonen Mersalg i kassen, som er inkludert i prisplanen Pro. 5. Påminn om forlatte handlekurver At kunder legger varer i handlekurven uten å fullføre kjøpet er et vanlig fenomen. Derfor er det viktig å sende en påminnelse til kunden om at produktene deres fortsatt ligger i handlekurven for å øke sjansene for at de fullfører kjøpet. Med funksjonen Forlatte handlekurv, som er inkludert i prisplanene Pro og Standard, kan du minne kundene om deres forlatte handlekurver. 6. Bruk nyhetsbrev Å sende ut nyhetsbrev er gunstig av flere grunner. For det første skaper det en direkte kommunikasjonskanal med kundene dine og holder dem informert om for eksempel nye produkter og kampanjer. Dessuten kan det øke kundeengasjementet og bygge merkevarelojalitet ved å skape et personlig og kontinuerlig forhold. Nyhetsbrevene gir også mulighet til å tilby eksklusive tilbud og rabatter, noe som kan stimulere salget og øke konverteringsfrekvensen blant eksisterende kunder. Vi har integrasjon med nyhetsbrevtjenestene Mailchimp og GetaNewsletter, og denne funksjonen er inkludert i prisplan Standard og Pro. Hvordan du aktiverer denne kan du lese mer om her. Var dette til hjelp? Ja Nei