En produktfeed til Facebook eller Instagram betyr at du kan selge gjennom dynamiske produktannonser på Facebook eller via produkttagger direkte på Instagram. Med en produktfeed menes en link med samtlige produkter som du velger, hentes kontinuerlig av Facebook/ Instagram for å holde oversikt over sortimentet ditt- hva som finnes på lager, endring av bilder, prisendringer osv.  

Det finnes fire segmenter, alle med ulike steg som du må følge for at funksjonen skal fungere riktig.

Slik gjør du:

Aktivering i Quickbutik
  1. Naviger til Innstillinger, lokaliser Salgskanaler, klikk på switch-knappen for å aktivere og trykk på Åpne. 
  2. Lokaliser Facebook / Instagram Shopping, klikk på Aktiver og deretter på Koble kategorier. 
  3. Velg å Koble en eller flere produktkategorier fra butikken din til en Facebook/ Instagram kategori.
  4. Klikk på Lagre og gjør om steg 3 for å legge til flere kategorier. Når du er ferdig har du opprettet en liste over kategorier som Facebook/ Instagram får tilgang til å hente produkter fra.
  5. Øverst på siden ser du din personlige feedlink som du kommer til å bruke lenger frem.
Legg til ID for produktene dine i Quickbutik

Facebook krever at du har angitt ID for produktene i produktfeeden. Enten via EAN som brukes som GTIN hos Facebook eller via Leverandørsnavn som brukes som Brand hos Facebook. Produkter uten noen av disse vil avvises  når produktfeeden lastes inn.

  1. Naviger til Produkter, klikk på endre for et produkt.
  2. Bla ned til Innstillinger og lokaliser feltet Strekkode (EAN) og Leverandørsnavn. Sørg for at du bruker minst et av alternativene.
  3. Bruker du EAN og valg&varianter må EAN angis på alle varianter. Her kan du lese om hvordan du endrer produktvarianter.
  4. Lagre. 
Legge til en ny katalog i Commerce Manager

En produktfeed inngår i en katalog hos Facebook under Business Manager. For å skape en produktfeed må du først skape en katalog.

  1. Logg inn på Facebook Business og lokaliser Handel. 
  2. Du er nå under Handelsadministrasjon. Under Resurser klikker du deretter på Legg til katalog. 
  3. Velg Netthandel som katalogtype og gå videre til neste steg.
  4. Ved valget for hvilken opplastingsmetode katelogen skal ha velger du Last opp produktinformasjon og angir valgfritt navn på katalogen.
  5. Klikk på Lagre. Produktkatalogen er nå opprettet og du kan klikke på knappen Se katalog for å se mer informasjon.
Koble til datafeed til katalogen din i Commerce Manager

Når du har opprettet en katalog i Facebook Commerce Manager kan du koble til produktfeed fra butikken din til katalogen.

  1. Åpne katalogen din i Commerce Manager og klikk på Katalog > Datakilder > Datastrøm i menyen til venstre for å stille inn hvordan produktfeeden skal hentes.
  2. Velg alternativet Datastrøm og trykk på Neste.
  3. På spørsmålet «Er du klar til å laste opp kalkylarket ditt eller filen din» velger du Ja. Klikk på Neste. 
  4. Velg altnernativet Bruk en URL ved spørsmålet om hvordan du vil laste opp filen i katalogen din. I feltet Angi nettadressen der filen din spares angir du linkadressen din til Facebook-produktfeed som du finner i Quickbutiks kontrollpanel under Salgskanaler > Facebook /Instagram shipping (slutter på facebook-instagram.xml). Klikk på Neste. 
  5. Velg hvor ofte du vil at datafeeden skal oppdateres. Velg også aktuell valuta.
  6. Kontroller innstillinger og bekreft ved å klikke på Lagre feed og last opp. 
  7. Ferdig. Din produktfeed er nå koblet til katalogen i Facebook Commerce Manager.

Bruker du dette for Instagram så finnes det noen steg du må gjennomføre. Se hvordan du gjør dette her

Var dette til hjelp?