En produktfeed til Facebook eller Instagram betyr at du kan selge gjennom dynamiske produktannonser på Facebook eller via produkttagger direkte på Instagram. Med en produktfeed menes en link med samtlige produkter som du velger, hentes kontinuerlig av Facebook/ Instagram for å holde oversikt over sortimentet ditt- hva som finnes på lager, endring av bilder, prisendringer osv.  

Det finnes fire segmenter, alle med ulike steg som du må følge for at funksjonen skal fungere riktig.

Slik gjør du:

Aktivering i Quickbutik
  1. Naviger til Innstillinger, lokaliser Salgskanaler, klikk på switch-knappen for å aktivere og trykk på Åpne. 
  2. Lokaliser Facebook / Instagram Shopping, klikk på Aktiver og deretter på Koble kategorier. 
  3. Velg å Koble en eller flere produktkategorier fra butikken din til en Facebook/ Instagram kategori.
  4. Klikk på Lagre og gjør om steg 3 for å legge til flere kategorier. Når du er ferdig har du opprettet en liste over kategorier som Facebook/ Instagram får tilgang til å hente produkter fra.
  5. Øverst på siden ser du din personlige feedlink som du kommer til å bruke lenger frem.
Legg til ID for produktene dine i Quickbutik

Facebook krever at du har angitt ID for produktene i produktfeeden. Enten via EAN som brukes som GTIN hos Facebook eller via Leverandørsnavn som brukes som Brand hos Facebook. Produkter uten noen av disse vil avvises  når produktfeeden lastes inn.

  1. Naviger til Produkter, klikk på endre for et produkt.
  2. Bla ned til Innstillinger og lokaliser feltet Strekkode (EAN) og Leverandørsnavn. Sørg for at du bruker minst et av alternativene.
  3. Bruker du EAN og valg&varianter må EAN angis på alle varianter. Her kan du lese om hvordan du endrer produktvarianter.
  4. Lagre. 
Legg til en ny katalog og opprett et produktfeed i Commerce Manager

En produktfeed inngår i en katalog hos Facebook under Business Manager. For å skape en produktfeed må du først skape en katalog.

  1. Logg inn på Facebook Business og åpne Commerce Manager.
  2. Finn Kataloger og klikk på + Legg til ny katalog.
  3. Velg Nettprodukter som produktkategori, velg bedriftsportefølje, og legg til en tittel for katalogen din.
  4. I neste steg kan du koble sporing til katalogen, for eksempel en Facebook Pixel du allerede har opprettet, og redigere tilganger.
  5. Når du skal velge opplastingsmetode for katalogen, velg Koble til et datafeed, og klikk på Koble til datafeed.
  6. Velg Bruk en nettadresse…, og lim inn XML-filen du har opprettet under Salgskanaler > Facebook/Instagram.
  7. Klikk på Legg til og vent på at opplastingen fullføres. Ferdig!

Bruker du dette for Instagram så finnes det noen steg du må gjennomføre. Se hvordan du gjør dette her

Var dette til hjelp?