En produktfeed til Facebook eller Instagram betyr at du kan selge gjennom dynamiske produktannonser på Facebook eller via produkttagger direkte på Instagram. Med en produktfeed menes en link med samtlige produkter som du velger, hentes kontinuerlig av Facebook/ Instagram for å holde oversikt over sortimentet ditt- hva som finnes på lager, endring av bilder, prisendringer osv.  

Det finnes tre segmenter, alle med ulike steg som du må følge for at funksjonen skal fungere riktig.

Slik gjør du:

Aktivering i Quickbutik
  1. Naviger til Innstillinger, lokaliser Salgskanaler, klikk på switch-knappen for å aktivere og trykk på Åpne. 
  2. Lokaliser Facebook / Instagram Shopping, klikk på Aktiver og deretter på Koble kategorier. 
  3. Velg å Koble en eller flere produktkategorier fra butikken din til en Facebook/ Instagram kategori.
  4. Klikk på Lagre og gjør om steg 3 for å legge til flere kategorier. Når du er ferdig har du opprettet en liste over kategorier som Facebook/ Instagram får tilgang til å hente produkter fra.
  5. Øverst på siden ser du din personlige feedlink som du kommer til å bruke lenger frem.
Legg til ID for produktene dine

Facebook krever at du har angitt ID for produktene i produktfeeden. Enten via EAN som brukes som GTIN hos Facebook eller via Leverandørsnavn som brukes som Brand hos Facebook. Produkter uten noen av disse kan avvises produktfeeden lastes inn.

  1. Naviger til Produkter, klikk på endre for en produkt.
  2. Bla ned til Innstillinger og lokaliser feltet EAN og Leverandørsnavn. Sørg for at du bruker minst et av alternativene.
  3. Bruker du EAN og valg&varianter må EAN angis på alle varianter. Her kan du lese om hvordan du endrer produktvarianter.
  4. Lagre. 
Legge til en katalog

En produktfeed inngår i en katalog hos Facebook under Business Manager. For å skape en produktfeed må du først skape en katalog.

  1. Logg inn på Business Manager og trykk på Innstillinger og Flere bedriftsinnstillinger
  2. Klikk på Datakilder > Kataloger. 
  3. Klikk på Legg til > Opprett en ny katalog. 
  4. Navngi produktkatalogen.
  5. Trykk på Opprett produktkatalog. 
  6. (Valgfritt) Legg til personer om du vil at andre brukere kan håndtere den.
  7. (Valgfritt) Marker pixler eller apper som du vil koble til katalogen.
  8. Marker nye produktkatalogen og trykk Legg til varer. 
  9. Velg opplastingstype Datastrøm og trykk på Neste.
  10. Angi linkadressen til Facebook-produktfeeden din som du finner i Quickbutik kontrollpanel under Salgskanaler > Facebook/Instagram Shopping (slutter på facebook-instagram.xml).
  11. Velg hvor ofte du vil at lageret skal oppdateres.
  12. Navngi feeden og valutaen som du bruker i butikken.
  13. Trykk på Last opp og klart.

Bruker du dette for Instagram så finnes det noen steg du må gjennomføre. Se hvordan du gjør dette her.

Var dette til hjelp?