Forlatte handlekurver er et salgsverktøy som gir deg muligheten til å påminne dine besøkende som har lagt varer til handlekurvene sine, men som ikke har fullført kjøpet gjennom en automatisk e-post. Dette betyr økt service for kundene og mulighet til økt salg for deg.

Slik aktiverer du Forlatte handlekurver:

Du aktiverer funksjonen enkelt under Innstillinger > Forlatte handlekurver. Deretter skriver du en beskjed samt når beskjeden skal sendes ut til kunden om de ikke har fullført bestillingen.

  1. Naviger til Innstillinger og lokaliser funksjonen Forlatte handlekurver. 
  2. Aktiver funksjonen via switch-knappen og klikk på Åpne. 
  3. Under E-post emne skriver du inne overskriften for e-postutsendelsen.
  4. Under E-postmelding angir du beskjeden til kunden. Bruk taggen {{url}}  for å sende med linken som går direkte til kundens handlekurv slik at kunden raskt og enkel kan gjennomføre kjøpet. Taggen fungerer dynamisk og vil sende riktig handlekurv til kunden.
  5. Ved Send meldingen etter stiller du inn når du vil at påminnelsen skal sendes ut til kunden. Du kan velge 15, 30, 45 eller 60 minutter. Velger du f.eks. 15 minutter så sendes påminnelsen til kunden om at bestillingen ikke ble gjennomført etter 15 minutter til e-posten som ble angitt i kassen.
  6. Still så inn hvordan du vil at «Send meldingen hvis kunden har» skal sendes. Oppga e-postadresse deres – innebærer at påminnelse sendes om kunden har angitt sin e-postadresse i kassen. (Opt-in) Valgt for å «lagre handlekurv» (etter å ha oppgitt e-postadresse) – innebærer at kunden må krysse av for Lagre handlekurv etter å ha angitt sin e-postadresse i kassen. Velg dette alternativet for å forsikre om at du har kundens samtykke, i enlighet med GDPR. 
  7. Klikk på Lagre. Nå sendes en påminnelse ut til kunder som ikke har gjennomført en ordre.

Bra å vite

Klarna har gjort en oppdatering av sin checkout som gjør at det ikke er mulig å lese kundens informasjon ved forlatte handlekurver på grunn av GDPR. Dette gjør at mailen ikke kan sendes ut til kunder som har angitt opplysninger gjennom Klarna.

Videoguide:

Var dette til hjelp?