Butiksprestanda - mäta trafik
Forstå dine kunder

Når du har lansert nettbutikken din og begynt å drive besøkende (trafikk) inn i nettbutikken bør du ikke (i oppstartsfasen) bruke antall salg som målestokk for suksess, det er ikke et godt utgangspunkt. Ellers tilsvarer «glemmer» du å tenke på alle kundene som har besøkt din nettbutikk, men som av eller annen grunn ikke har valgt å kjøpe.

Ved å måle trafikken du mottar får du mange muligheter til å forstå de besøkende og hvordan de faktisk oppfører seg i nettbutikken din. Du kan for eksempel måle hvor mange besøkende du har hatt i løpet av en gitt periode, hvor de sitter fast eller havner, hvilke sider som blir besøkt og hvor lenge – alt for å gi en klar forståelse av kundens reise i nettbutikken din.

Det er veldig enkelt å måle trafikk i dag, det er så mange måleverktøy, og det mest populære er gratis. Måleverktøyet kalles Google Analytics, og det eneste som kreves er å sette inn et kodebit i nettbutikken din, så starter målingen.

For att komme igang med Google Analytics, anbefaler vi Google’s egne guide her.

Når den er lagt til og aktivert, vil du snart kunne oppdage hvordan de besøkende faktisk bruker nettbutikken din.