Når du har begynt å måle vil du snart ha mye nyttig informasjon om trafikken din. Dette dekker delen å kunne se og forstå besøkende i butikken. Imidlertid er det vanligvis så mye data og målepunkter at man ikke helt vet hva man skal se på. Det er alt fra hvordan kundene kom seg til butikken, hvilken siden de landet på, nettlesere som har blitt brukt og mye mer.

Hva du bør se på av målingspunkter er et svar som varierer veldig på bransjen, men ikke minst konseptet og hvordan butikken flyter. Imidlertid er det et felles mål for alle e-handlere å fjerne friksjon og øke salget. Selvfølgelig vil du alltid øke konverteringen.

For å finne hvor friksjonen finnes, hva som kan forbedres og hvor du bør legge energien din for å øke konverteringen har vi listet opp noen forslag på elementer som er bra å ha kunnskap om. 

Avvisningsfrekvens

Avvisningsfrekvens er et begrep som taler til prosentandelen som bare besøker en side på hele nettsiden din. Hvis du for exempel lander på startsiden og deretter forlater siden uten å samvirke noe mer- da er avvisningsfrekvensen 100%. Derfor bør du se over avvisningsfrekvensen- målet er å ha så lav avvisningsfrekvens som mulig. Er den høy, som f.eks. 70-80% uten at det er meningen (det vil si om du ikke har mer enn en side på nettstedet ditt)- så bør du vurdere å optimalisere startsiden og gjøre den tydeligere med knapper/navigasjon for å ta besøkende til neste steg.

Gen. øktlengde

Gen. øktlengde er den gjennomsnittlige tiden besøkende er i din nettbutikk. Er gjennomsnittet på noen få minutter eller sekunder er det sannsynligvis en indikasjon på at det er noe som skremmer besøkende fra å bli værende på siden. Her bør du satse på en lengre gjennomsnittlig besøkstid da det betyr at kunden får mer interesse/kunnskap om produktet/nettbutikken din – noe som kan føre til salg der og da eller neste gang de besøker din nettbutikk.

Hvor kommer trafikken min fra? Oppkjøp.

Internett består av lenker der de største koblingene er søkemotorer sammen med sosiale medier som knyter sammen webben. Om du ser under kanaler for oppkjøp, altså hvilke kanaler trafikken din kommer fra- så får du en oversikt over hvor trafikken din kommer fra. Hvis det er organisk, betyr det at det kommer fra resultatene fra søkemotoren. Under “refferal” ser du henvisninger som kan være fra ulike nettsteder som du har blitt lenket fra- f.eks. blogger, artikler eller lignende og se hvor mange besøkere du har fått fra dem. For sosiale medier er det også en fane kalt “Social” og her får du de sifrene for respektive sosiale kanaler. 

Alt som kan brukes til å forstå hvor majoriteten av dine besøkere kommer fra og hvor du burde legge mer energi på, rent ut ifra et markedsføringsperspektiv.

Atferdsflyt

Under Atferd kan du se hvordan de besøkende har brukt nettstedet ditt. Du kan få svar på mange spørsmål om kundereiser som blir gjort. Her er noen spørsmål atferdsflyten kan svare for deg:

  • Hvilken tok de seg gjennom nettbutikken?
  • Gikk besøkende direkte fra produktsidene til kassen uten å handle mer?
  • Er det noen skritt som kunder flest tar, men som egentlig ikke er nødvendig? Et unødvendig steg?
  • “Stien” som er mer populær enn andre for de besøkende, er det den du ønsker at kundene skal følge? Kan du optimere andre veier og lede andre stier til den populære “stien” som er mest effektiv?

Bruk gjerne atferdsflyten over en gitt periode for å få en bedre forståelse og husk at hvis du velger å optimalisere flyten i nettbutikken din, for eksempel å forbedre et steg eller legge til et steg for å redusere forvirring – er det viktig at du velger rett tidsperiode når du igjen vil analysere atferdsflyten og måle forbedringene du har gjort.

Dette er bare noen få av målingene du kan gjøre. Det er mange muligheter for deg og din nettbutikk, avhengig av hva du vil forbedre og det er derfor viktig at du setter dine egne konkrete mål på verdier du vil forbedre. Dette vil da være nøkkeltallene dine fra målingsverktøyet som du kan jobbe mot. 

Husk å ta et skritt av gangen- det er bedre å fokusere på noen verdier som senere kommer til å løfte andre nøkkeltall. Alt henger sammen.