Tekster i nettbutikken med søkemotorer i tankene!

seo-content

Det er ikke alltid like enkelt å skrive gode tekster til nettbutikken din. Det er mye man ikke tenker på når det gjelder både besøkende og søkemotorer. Det mange glemmer er at søkemotoren ikke er så smart eller forstår innholdet på samme måte som dine vanlige besøkende kan. En vanlig person forstår oppfinnsomme ord eller synonymer, det gjør ikke søkemotoren.

Det er mange studier på hvordan du kan jobbe med å skrive søkemotoroptimalisert tekst og det er mange myter på nettet som kan gjøre det veldig forvirrende, f.eks. «Keyword density», som er en gammel metode som brukes på eldre søkemotorer enn Google. Så er det «Keyword stuffing» som betyr å mate tekstene dine fulle med nøkkelord. Det duger ikke lengre fordi Google i dag er mye smartere enn før nå forstår Google (så vel som andre søkemotorer) bedre og blir dermed bedre til å holde rede på kvalitet og relevans.

Hvis du raskt vil få en idé om hva Google setter pris på og ser på som god tekst må du huske å ha:

  • Relevant og unikt innhold (helst spesifikt for din nettbutikk)
  • God struktur i teksten.
  • Ikke gjenta setninger i teksten.
  • Søkeord som du ønsker å få (rangering) i sin eksakte form.
  • En tekst der du har sjekket stave- og språkfeil, ellers forstår Google det som en tekst av lavere kvalitet.

Tenk på nøkkelord når du skriver tekster og gjør det så interessant som mulig for leseren.

Den samme regelen gjelder selvfølgelig når du skriver tekster generelt. Mange tror at tekstene må være korte og konsise, men det er ikke alltid sant. Bare fordi du har en lang tekst, betyr ikke det at teksten din er mindre verdifull for Google, tvert imot, Google elsker litt lengre tekster for å vurdere kvalitet ytterligere og ha mer relevanse.