MÅLE-> FORSTÅ -> FORBEDRE. Men hvordan?

Når du har begynt å måle vil du snart ha mye nyttig informasjon om trafikken din. (Hvis du ikke har det, klikk her for å lese hvordan og hvorfor!).

Dette dekker delen å kunne se og forstå besøkende i nettbutikken. Imidlertid er det vanligvis så mye data og målepunkter at man ikke helt vet hva man skal se på. Det er alt fra hvordan kundene kom seg til nettbutikken, hvilken siden de landet på, nettlesere som har blitt brukt osv. Hva bør man se mest på hvis man driver e-handel?

Det er et svar som varierer veldig i bransjen. Imidlertid er det felles mål for alle e-handlere, det er å fjerne «hinder» for kundene og øke salget.

For å finne hvor «hinderet» finnes, hva som kan forbedres og hvor du bør legge energien din for å øke konverteringen har vi listet opp noen forslag:

Avvisningsfrekvens (Fluktfrekvens)
Avvisningsfrekvens (Bounce rate) er et begrep som taler til prosentandelen som bare besøker en side i din nettbutikk. Hvis du for eksempel lander på hjemmesiden og deretter forlater siden uten å samhandle mer – er avvisningsfrekvensen 100%. Derfor må du se over avvisningsfrekvensen – målet er å ha så lav avvisningsfrekvens som mulig. Hvis den er høy, f.eks. 70-80% uten at det er meningen (dvs. at du ikke har mer enn en side på nettstedet ditt) – så bør du vurdere å optimalisere startsiden og gjøre den tydeligere med knapper/navigasjon for å ta besøkende til neste steg.

Gen. innloggingstid
Gen. øktlengde er den gjennomsnittlige tiden besøkende er i din nettbutikk. Er gjennomsnittet på noen få minutter eller sekunder er det sannsynligvis en indikasjon på at det er noe som skremmer besøkende fra å bli værende på siden. Her bør du satse på en lengre gjennomsnittlig besøkstid da det betyr at kunden får mer interesse/kunnskap om produktet/nettbutikken din – noe som kan føre til salg der og da eller neste gang de besøker din nettbutikk.

Hvor kommer trafikken min fra? (Brukeranskaffelser)
Internett består av lenker der de største koblingene er søkemotorer sammen med sosiale medier som lenker sammen nettet. Hvis du ser under kanaler for anskaffelser, det vil si hvilke kanaler trafikken din kommer fra – får du en oversikt over hvor trafikken din kommer fra. Hvis det er organisk betyr det at det kommer fra resultatene fra søkemotoren. Under «refferal» ser du henvisninger som kan være fra forskjellige nettsteder du har blitt koblet fra – for eksempel blogger, artikler eller lignende og se hvor mange besøkende du har fått fra dem. For sosiale medier er det også en fane som heter «Social» og her får du tallene for hver sosiale kanal. Alt som kan brukes til å forstå hvor flertallet av de besøkende kommer fra og hvor du bør legge mer energi i.

Atferdsflyt
Under Atferd kan du se hvordan de besøkende har brukt nettstedet ditt. Du kan få svar på mange spørsmål om kundereiser som blir gjort. Her er noen spørsmål atferdsflyten kan svare for deg:

  • Hvilken tok de seg gjennom nettbutikken?
  • Gikk besøkende direkte fra produktsidene til kassen uten å handle lenger?
  • Er det noen skritt som kunder flest tar, men som egentlig ikke er nødvendig? Et unødvendig skritt?
  • «Stien» som er mer populære for andre enn de besøkende, er det «stien» du vil at kundene skal følge? Kan du optimalisere andre «stier» eller lede andre «stier» til den populære «stien» som er mest effektiv?

Bruk gjerne atferdsflyten over en gitt periode for å få en bedre forståelse og husk at hvis du velger å optimalisere strømmer i nettbutikken din, for eksempel å forbedre et steg eller legge til et steg for å redusere forvirring – det viktig at du velger rett tidsperiode når du igjen vil analysere atferdsflyten og måle forbedringene du har gjort.

Dette er bare noen få av målingene du kan gjøre. Det er mange muligheter for deg og din nettbutikk, avhengig av hva du vil forbedre og det er derfor viktig at du setter dine egne konkrete mål på verdier du vil forbedre. Dette vil da være nøkkeltallene dine fra GA du kan jobbe mot. Husk å ta ett skritt av gangen – det er bedre å fokusere på bare noen få verdier som da vil løfte andre nøkkeltall (alt henger sammen).