Er du klar til å ekspandere og begynne å selge i andre land? Her har vi samlet nyttig informasjon som kan være nyttig hvis du vil selge til andre land!

Betalingsmetoder

Dessverre fungerer ikke alle betalingsmetoder for internasjonale betalinger. Betalingsmetoder som derimot godkjenner utenlandske betalinger er:

  • Stripe
  • Paypal 
  • Klarna Global

Disse betalingsmetoder kan søkes gjennom oss. For å bruke og aktivere disse, må du navigere til Kasse > Betalingsmetoder i kontrollpanelet og deretter trykke på Aktiver for betalingsmetoden du ønsker å aktivere og følg instruksjonene du mottar. For eksempel kan du lese mer om søknadsprosessen for Klarna: https://help.quickbutik.no/jeg-har-sokt-om-klarna-hva-skjer-na/

Vær oppmerksom på at hvis du ønsker å tilby hele Klarna Checkout (faktura, delbetaling osv.) til internasjonale kunder må du ha Standard- eller Pro-prisplan siden du trenger å ha funksjonen Egne vekselskurser aktivert i butikken din. Selvfølgelig kan kundene fortsatt betale via Klarna, men bare med kortbetaling, ikke faktura.

Valutakalkulator/egne vekselskurs

I Standard- og Pro-prisplanen får du muligheten til å aktivere funksjonen valutakalkulator som lar kundene dine se dine produktpriser i en annen valuta. For å aktivere dette, gå til Innstillinger i kontrollpanelet og aktiver Valutakalkulatoren. Du kan deretter trykke på Åpne og velge hvilke valutaer du vil vise i butikken din og angi dine egne valutakurser, det vil si at du kan velge hvor mye 1 NOK som skal motsvare de forskjellige valutaene. Du må da aktivere knappen Aktiver egne valutakurser. Hvis du vil bruke Klarna Global og tilby hele Klarna Checkout som betalingsmetode for internasjonale betalinger, er det krav om å bruke egne valutakurser.

Flere Språk 

Noe som kan hjelpe når du vil begynne å selge til andre land er å oversette butikken din til ulike språk etter behov. Dette betyr at flere kan få tilgang til informasjon om din nettbutikk og du kan tiltrekke deg flere kunder. Du kan lese mer om hvordan du oppretter flere språk for butikken din her: https://help.quickbutik.com/hur-lagger-jag-t–flera-sprak-i-min-butik/

Vær oppmerksom på at dette er en funksjon som inngår Standard- og Pro-pakken.

Eget domene for hvert språk

Når du oppretter nye språk for butikken din blir disse språkene lagt til som en kopi av butikken din. Hvis du for eksempel legger til det engelske språket i butikken din vil denne versjonen bli lagt til som www.butikkadresse.no/en, og en side for svensk vil for eksempel bli lagt til som www.butikkadresse.no/se. Hvis du vil at internasjonale kunder automatisk skal lande på rett side når de bruker en spesifikk nettadresse kan du kjøpe domenet fra domeneleverandøren din og peke det til oss (Les mer om å peke et domene her: https://help.quickbutik.no/hvordan-peker-jeg-domenet-mitt-til-quickbutik/

  1. Gå til Innstillinger på kontrollpanelet
  2. Finn Eget domene og trykk Åpne
  3. Skriv inn domenet du har pekt på under Ekstra butikkadresse
  4. I «Videresend til» velger du navigasjonen som står etter din .no i butikken for det rådende språket (for eksempel butikknavn.no/en, så er det /en du skriver her)
  5. Klart.

Eksempler på hvordan det ser ut:

Skriv inn minbutikk.no under Ekstra butikkadresse og /no under Videresend til.