Google Analytics er et verktøy som genererer statistikk om butikken din, den måler trafikken din på mange forskjellige måter som definitivt kan være verdifulle for deg som butikkeier.

Ved å måle trafikken du får kan du bedre forstå de besøkende, se mønstre og hvordan de oppfører seg i nettbutikken din. Du kan for eksempel måle hvor mange besøkende du har hatt i løpet av en gitt tidsperiode, hvis de sitter «fast» et sted, hvilke sider som blir besøkt og hvor lenge – alt for å gi en bedre forståelse av kundens reise i din nettbutikk. Du kan deretter bruke denne statistikken til å perfeksjonere butikken din slik at den blir så brukervennlig som mulig.

For å opprette en konto i Google Analytics må du gjøre følgende:

  1. Gå inn Her og trykk Start for Free
  2. Trykk på Skap konto og velg «Administrer virksomheten min med»
  3. Skriv rett informasjon i ruten og trykk Skap.
  4. I ruten for Kontonavn skriver du f.eks. butikknavnet eller en annen tittel du vil ha på GA-kontoen din.
  5. Velg datadelingsalternativene du foretrekker og trykk på Neste.
  6. Velg så at du vil måle ditt nettsted (Web) og trykk Neste.
  7. Skriv inn nettstedets navn, nettstedsadresse og bransjekategorien butikken din tilhører (mange velger vanligvis Handel) og velg deretter Norge for Tidsone.
  8. Trykk på Skap og er det Klart. Du har nå en Google Analytics konto.
  9. Gå til Administrator og velg E-handel-innstillinger under Vis-kolonnen
  10. Aktiver E-handel og velg om du vil aktivere utvidet e-handel rapportering (valgfritt) og trykk deretter Lagre.

Det du må gjøre nå er å kopiere Analytics-IDen din (Sporings-ID) og koble Google Analytics til din butikk. Hvordan du gjør dette finner du her.