Google Analytics er et verktøy som tar frem statistikk om butikken din. Den måler trafikken på flere ulike måter som kan være verdifullt for deg som butikkeier.

Ved å måle trafikken får du muligheten til å forstå de som besøker butikken din bedre. Du kan se på eventuelle mønstrer om hvordan de oppfører seg. For eksempel så kan du måle hvor mange besøkende du har hatt en gitt tidsperiode, om de blir sittende fast et sted, hvilke sider som besøkes og hvor lenge- alt for å gi en bedre forståelse av kundens reise i din nettbutikk. Du kan deretter bruke denne statistikken til å perfeksjonere butikken din slik at den blir så brukervennlig som mulig.

Slik oppretter du en konto på Google Analytics: 

  1. Gå inn her og trykk Get started today. 
  2. I ruten for Kontonavn skriver du f.eks. butikknavnet eller en annen tittel du vil ha på GA-kontoen din.
  3. Velg innstillinger for datadeling og trykk på Neste.
  4. Velg så at du vil måle ditt nettsted (Web) og trykk Neste.
  5. Skriv inn nettstedets navn, URL og bransjekategorien butikken din tilhører (mange velger vanligvis Handel) og velg deretter Norge for Tidsone.
  6. Trykk på Skap og det er Klart. Du har nå en Google Analytics konto.
  7. Gå til Administrator og velg E-handel-innstillinger. 
  8. Aktiver E-handel og velg om du vil aktivere utvidet e-handel rapportering (valgfritt) og trykk deretter Lagre.

Det du må gjøre nå er å kopiere Analytics-IDen din (Sporings-ID) og koble Google Analytics til din butikk. Hvordan du gjør dette finner du her.

Videoguide:

Var dette til hjelp?