Når du har begynt å drive trafikk inn til butikken, er det vanlig at man har som utgangspunkt å måle hvor bra det går gjennom antall bestillinger som kommer inn. Det er ikke et bra utgangspunkt, spesielt ikke i begynnelsen av virksomheten når du virkelig vil ha kontroll og forstå kundene dine.

Dette betyr at om du for eksempel har en fysisk butikk, ville du ikke sett kundene dine før de faktisk har kjøpt noe i kassen og du snur deg for å levere produktet. Slik fungerer det ikke. Det er mange som ikke velger å handle- men de vil vi forstå.

Ved å måle trafikken du får inn gir det deg mange muligheter til å forstå dine besøkende og hvordan de faktisk oppfører seg i nettbutikken din. Basert på informasjonen du mottar, kan du deretter optimalisere butikken din på den beste måten. Du kan måle hvor mange besøkende du har hatt i en gitt tidsperiode, hvor de blir sittende fast eller havne, hvilke sider som besøkes og hvor lenge. Alt for å gi en tydelig forståelse av kundens reise i nettbutikken din.

Kom i gang

Å måle trafikken er veldig enkelt i dag. Det finnes mange måleverktøy, og det mest populære er gratis. Måleverktøyet heter Google Analytics, og alt som kreves er å sette inn en kodebit i nettbutikken din, så starter målingen.

For å komme i gang med Google Analytics kan du følge Googles egen guide her. Deretter kan du lese hvordan du legger den til i butikken din her.

Når det er lagt til og aktivert, vil du snart kunne oppdage nøyaktig hvordan besøkende faktisk bruker og navigerer i nettbutikken din. Her har vi listet opp ulike målepunkter som kan være bra å se på.

Var dette til hjelp?