Søkemotoroptimalisering (SEO) er et populært område som mange e-handlere fokuserer på. Det er et samlingsnavn for alle aktiviteter og metoder du utfører for å påvirke plasseringen i det organiske søkeresultatet. Alt for å være mer synlig for potensielle kunder. Dette innebærer at du passer på at din butikk kommer opp med riktig søkeord når kundene dine leter etter butikker innom din nisje. For å bli bedre plassert kreves en bedre forståelse av hvordan Google så vel som andre søkemotorer funger. Du kan lese mer om hvordan Google Søk fungerer her. Google har også en grunnleggende guide for søkemotoroptimalisering som du kan lese her. Det kan være bra for deg som ikke har tidligere erfaring av søkemotoroptimalisering, men som vil forbedre hvordan nettsiden din integrerer med både brukere og søkemotorer. Du kan lese om Google sine anbefalinger for at det skal bli lettere for søkemotorer å både gjennomsøke og indeksere ditt innehold. Verktøy du kan bruke fra Google: Google Search Console er en kostnadsfri tjeneste som hjelper deg å holde oversikt og beholde butikkens plassering i Googles søkeresultat. Du trenger ikke å registere deg for Search Control for at butikken skal vises i Googles søkeresultat, men med Search Console kan det blir enklere å forstå og forbedre hvordan nettstedet vises på Google. Du kan lese mer om hvordan det fungerer her og hvordan du aktiverer det i butikken din her. Google Trends er et annet verktøy som lar deg oppdage hva andre søker på og du kan dermed også se populære søkeord som kan være bra å kjennskap til. Det gir deg ikke informasjon om det eksakte søkevolumet, men du kan få en oppfatning om hva folk gjerne søker mest på. Det hjelper deg å finne ut hvor det finnes mest trafikk å hente. Du kommer til verktøyet her. Analyseverktøyet Google Ads er også noe som brukes av mange selskaper i dag. Om du har budsjettet for det, kan du med hjelp av verktøyet synes høyere opp for kunder som søker etter butikker som din på Google Søk og i Google Maps. Du kan lese mer om hvordan det fungerer her. Var dette til hjelp? Ja Nei