For å legge en bestilling i en nettbutikk, er det en mindre, men smidig prosess som utføres av kunden. Samme for håndtering. Her kan du lese mer om hvordan det fungerer i praksis for en vanlig nettbutikk:

Av kunde: Slik legges en bestilling i butikken

  1. Kunden kommer inn i butikken, enten i en kategori eller direkte på et produkt.
  2. Kunden legger et produkt i handlekurven sin.
  3. Kunden velger å gå til kassen.
  4. I kassen velger kunden fraktmetode, betalingsmetode og fyller ut sin leveringsinformasjonen.
  5. Kunden trykker Gjennomfør bestilling.
    1. Butikkeiere mottar nå bestillingsavisering om at en bestilling er mottatt.
    2. Butikkeieren mottar bestillingen i sitt kontrollpanel og kan nå håndtere bestillingen.
    3. Kunden mottar en ordrebekreftelse med full bestillingsinformasjon.
    4. Lagersaldo for produktene blir justert.
    5. Andre aktiverte funksjoner (for eksempel sending av bestillinger til regnskapssystemet, e-postadresse til nyhetsbrevliste osv.) utføres.
  6. Kunden kommer til siden «Takk for kjøpet».

Av butikkeier: Slik håndteres en bestillingen i butikken

  1. Under Bestillinger i kontrollpanelet finner du alle nye bestillinger.
  2. Butikkeiere åpner en bestilling.
  3. Butikkeiere kan finne ut hvem og hva som er kjøpt her. Her finnes det muligheter for å kontakte kunden med; last ned følgeseddel; avbryt bestillingen eller markere at bestilling er sendt.
  4. Butikkeiere håndterer og merker deretter bestillingen som sendt.
    1. Kunden mottar en leveringsbekreftelse (hvis valgt) og informasjon om at pakken er på vei.
    2. Bestillingen er merket som sendt i systemet.
    3. Betalingsmetoder, f.eks. Klarna, vil vite at bestillingen er sendt og forbereder nå utbetaling for bestillingen.
  5. Ferdig. Butikkeiere kan nå begynne håndtere neste bestilling. Hvis det oppstår noe uventet for en bestilling er det selvfølgelig muligheter for å tilbakebetale en del av kjøpsbeløpet; tilbakebetale hele beløpet; avbryt bestilling m.m.