Det er ikke alltid like enkelt å skrive gode tekster til butikken din. Det er mye man ikke tenker på når det gjelder både besøkende og søkemotorer. Det mange glemmer er at søkemotoren ikke er like smart eller forstår innholdet på samme måte som dine vanlige besøkende kan. En vanlig person forstår oppfinnsomme ord eller synonymer, det gjør ikke søkemotoren.

Det finnes mange studier på hvordan man kan jobbe med å skrive søkemotoroptimalisert tekst og det er mange myter på nettet som kan gjøre det veldig forvirrende, f.eks. «Keyword density», som er en gammel metode som brukes på eldre søkemotorer enn Google. Så er det «Keyword stuffing» som betyr å mate tekstene dine fulle med nøkkelord. Det duger ikke lengre fordi Google i dag er mye smartere enn hva søkemotorer har vært. Nå forstår Google samt andre søkemotorer bedre, og blir dermed også bedre på å holde styr på kvalitet og relevans. 

Tekst med bra innehold: 

  • Relevant og unikt innhold (helst spesifikt for din nettbutikk)
  • God struktur i teksten.
  • Ikke gjenta setninger i teksten.
  • Søkeord som du ønsker å få (rangering) i sin eksakte form.
  • En tekst der du har sjekket stave- og språkfeil, ellers forstår Google det som en tekst av lavere kvalitet.

Tenk på søkeord når du skriver tekster og gjør det så interessant som mulig for leseren.

Den samme regelen gjelder selvfølgelig når du skriver tekster generelt. Mange tror at tekstene må være korte og konsise, men det er ikke alltid sant. Bare fordi du har en lang tekst, betyr ikke det at teksten din er mindre verdifull for Google, tvert imot, Google elsker litt lengre tekster for å vurdere kvalitet ytterligere og ha mer relevanse.