Klarna har valgt å ikke lenger støtte Klarna Checkout v2, den tidligere versjonen av Klarna Checkout. Dette kommer suksessivt å fases ut. Derfor trenger du å søke om Klarna Checkout Global (v3) om du ikke allerede har kommet i gang med det.

 Slik fungerer prosessen: 

  1. Du aktiverer Klarna Checkout Global (v3) – mens du fremdeles har den eksisterende Klarna Checkout v2 i butikken.
  2. For kunder som kommer til butikkens kasse, vil Klarna Checkout alltid være i gang under prosessen. Når Klarna Checkout v3 aktiveres så erstattes V2 med V3 automatiskt i kassen – hvilket gjør at du kan ha begge koblingene til v2 och v3 i gang, men bare seneste versionen synes i kassen for kundene dine. 
  3. Når du begynner å motta bestillinger via Klarna Checkout Global (v3) og har håndtert ferdig ordrene som har kommet via Klarna Checkout v2, kan du nå deaktivere Klarna Checkout v2 trygt i butikken.

Slik gjør du i Quickbutik: 

  1. Gå till Kasse > Betalingsmetoder for din oversikt over betalingsmetoder i butikken.
  2. Under seksjonen «Aktiver betalingsmåte», finn Klarna Global Checkout (v3) og velg Aktiver direkte.
  3. Fyll ut detaljene dine og trykk på Aktiver. Søknadsprosessen for Klarna v3 har nå startet, og du trenger ikke gjøre mer akkurat nå.
  4. Når Klarna Checkout Global (v3) er aktivert i kassen får du en melding om dette. Du bør nå kunne se to aktive koblinger til Klarna, v2 och v3 under Kassa > Betalingsmetoder. Dette er helt riktig og herfra vil alle kunder gå via Klarna Checkout v3 i stedet for v2. 
  5. Du kan deaktivere v2 så snart du har håndtert alle bestillinger som har kommet gjennom v2. Da dette ikke påvirker dine kunder utad, kan du deaktivere dette når som helst.

Med Klarna Checkout v3 vil prisendringer, nye funksjoner som kontinuerlig blir utgitt av Klarna og muligheten til å selge til flere land med samme valuta/andre valutaer osv. være tilgjengelig.


Vanlige spørsmål og svar: 

  • Må jeg oppgradere min Klarna Checkout?
    – Ja, det er et krav hvis du vil fortsette med Klarna som betalingsmåte. Klarna Checkout v2 slutter å fungere etter 31. oktober 2020.
  • Hvor lang tid tar det å oppgradere?
    – Det avhenger av hvor lang tid det tar for Klarna å fullføre søknadsprosessen. Tiden det tar bør imidlertid ikke påvirke kundene dine, ettersom du kjører Klarna v2 til Klarna v3 er aktivert.
  • Hvordan fungerer betaling for Klarna Checkout Global (v3)?
    – Det fungerer på samme måte som for Klarna Checkout v2. Du kan imidlertid se det som en helt ny prosess (for eksempel å bli kunde for første gang hos dem) først, dvs. at Klarna trenger å aktivere betalinger for bare v3, og at det for første gang kan ta lengre tid enn når hele søknadsprosessen er løpende og klar.
  • Hvilke priser gjelder for Klarna Checkout Global (v3)?
    – Med v3 er det en ny pris som gjelder og kan leses mer om her :. Hvis du har hatt andre priser/egen avtale for Klarna Checkout v2, anbefaler vi at du kontakter Klarna på egenhånd og spør dem om muligheten for å overføre prissettingen til den nye versjonen – dette gjøres utenfor Quickbutik og du aktiverer Klarna Checkout Global (v3 ) via egen avtale i stedet.

Var dette til hjelp?