Havner dine bestillingsbekreftelser i kundens søppelpost? Det er selvsagt ikke morsomt og er noe som faktisk, til en viss grad, kan forhindres. Vi ønsker nå å forklare hvorfor dine e-poster havner i søppelposten og hva du kan gjøre for å prøve å forhindre at det skjer.

Vi har muligheten til å følge hele reisen til kundens mailserver sender svaret Mottatt. Det som skjer etter det, etter intern filtrering hos kunden, er dessverre ikke noe vi kan se. Filtrering er nøyaktig det som får noen e-poster til å havne i søppel (eller til og med helt slettet) hos mottakeren og vi har lagt merke til at dette oftest hender med @live og @hotmail e-postadresser fra hovedsakelig domener som er nye ettersom spamfiltrene deres ennå ikke er kjent med de. Men over tid løses dette vanligvis når spamfiltrene oppdager at meldinger fra domenet ditt ikke er ondsinnede og at mottakeren ønsker å motta dem (dette merker de ved at kunden leter opp og åpner posten). Det er derfor en god ide å be kunden om å merke e-postene dine som trygge hvis de havner i søppelposten og åpne dem fra søppelposten.

Hva kan du gjøre?

Eget domene

Det er lurt å ha en e-postadresse med ditt eget domene, for eksempel info@yourbutiksnamn.se. Dette kan bety at posten din anses som sikrere og mindre sannsynlig å havne i søppelposten. Det ser også mer profesjonelt ut for kunden hvis e-posten kommer fra butikknavnet ditt og ikke fra en e-postleverandørs domenenavn. Du kan opprette denne e-postadressen hos domeneleverandøren din eller gjennom G-suite, som du kan lese mer om her. Når du har opprettet en e-postadresse med ditt eget domene, kan du spesifisere denne adressen som skal brukes som avsender for utgående e-post under Innstillinger > Generelt i feltet E-postadresse for Utgående e-post.