En produktfeed til Facebook eller Instagram betyr at du vil selge gjennom dynamiske produktannonser på Facebook eller via produktkoder direkte på Instagram. Produktfeeden inneholder produkter du velger og blir kontinuerlig hentet av Facebook/Instagram for å holde oversikt over ditt produktutvalg- hva som er igjen på lager, bildeendringer, prisendringer osv.

En produktfeed inngår i en katalog hos Facebook under Business Manager. For å skape en produkfeed, oppretter du først en katalog i Facebook Buisness Manager

Facebook krever at du har lagt inn IDen til produktene deres i produktfeeden.

Dette gjør du ved å spesifiserer EAN, som brukes som GTIN i Facebook, for alle produktene dine i Quickbutik. Alternativt kan du bruke feltet for Leverandør i Quickbutik som i så fall blir brukt som Brand på Facebook. Produkter uten noen av disse verdiene/IDene blir avvist av Facebook ved opplasting av produktfeeden. Dette legges til i redigeringsmodus for produktet og varianten i Quickbutik. 

Slik legger du til en ny katalog.

  1. Logg på Business Manager og åpne Innstillinger.
  2. Klikk på Datakilder > Kataloger. 
  3. Klikk på Legg til > Skap en ny katalog. 
  4. Gi produktkatalogen et navn. 
  5. Trykk Skap produktkatalog.
  6. (Valgfritt, ved behov) Legg til flere personer om du vil at andre brukere skal kunne håndtere den. 
  7. (Valgfritt, ved behov) Marker piksler eller apper du vil koble til katalogen. 
  8. Marker den nye produktkatalogen og trykk Legg til objekt. 
  9. Velg nedlastingstype Dataflyt. 
  10. Angi lenkeadressen i Facebook- produktfeeden din som du finner i Quickbutiks kontrollpanel under Salgskanaler > Facebook/ Instagram shopping. 
  11. Velg hvor ofte du vil at lageret ditt skal oppdateres.
  12. Angi et valgfritt navn på feeden og valutaen som du bruker i butikken.
  13. Trykk på Last opp og det er klar.

Bruker du dette for Instagram så finnes det et liten sak å gjøre. Du må aktivere den nye produktfeeden under Innstillinger direkte på Instagram-kontoen din. Se hvordan du gjør dette her.