christmas-shopping-keyboard
Høytider, noe alle e-handlere bør dra nytte av.

Netthandel har i dag mye å tjene på høytider og andre spesielle anledninger, akkurat som for de fysiske butikkene som driver med f.eks. julesalg. De som lykkes med timing og har relevante produkter til høytider, så vel som spesielle anledninger har mye ekstra salg å hente.

Som butikkeier på nettet må du dra nytte av alle relevante høytider ved å planlegge relevante kampanjer, tilbud eller lignende. Det trenger ikke være noe stort, men kanskje bare noen produkter fra ditt sortiment som du kan relatere til høytiden og tilby rabatt på?

Du kan også markedsføre eksisterende varer som f.eks gavekort. Begynn å markedsføre og se høytidene som en mulighet der du kan drive ekstrasalg gjennom gavekortet. Det er viktig å bruke alle forutsetningene som er gitt for å maksimere effekten og tilpasse meldingen til ferien du markedsfører.

Følgende er noen eksempler på hvordan du kan forberede deg:

  • Finn ut hvilke forskjellige nasjonale og etniske grupper finnes i ditt nærområde. For eksempel kan du finne statistikk på: Kommunen, Fylkesnemnda eller Statistisk sentralbyrå.
  • Bruk en flerkulturell kalender for å se hvilke helligdager du tror kan passe til målgruppen din.
  • La deg inspirere av utlandet. Det er tradisjoner i USA som også kan brukes i din nettbutikk, som f.eks. Black Friday og Cyber ​​Monday.
  • Våg å spørre kundene dine, hva slags produkter de vil kjøpe til hvilke høytider.
  • Lag en plan i begynnelsen av året for hvilke høytider du tror målgruppen din setter mest pris på.
  • Sammenlign ulike innsatser og se hvilke du tjener mest på å introdusere.

Forsikre deg alltid om at du er relevant og oppdatert med budskapet du ønsker å formidle.

Lykke til.