Hvorfor du ikke bør matche konkurrentenes priser

Mange nye gründere starter ofte med å sette for lave priser på sine varer og tjenester, men dessverre er dette feil vei å gå – noe som også sees av hvor mange nye gründere som må snu nøkkelen i løpet av noen måneder.

Det er viktig at du tør å skille deg ut og vise at du tror på produktet ditt, og med dette mener vi alt annet enn prisen. I noen tilfeller er dette tipset et unntak, men når de starter en nettbutikk, mener flertallet at en lav pris er veien videre. Det er så mange andre elementer at det går dårligere med konkurrentene dine, eller at de ikke kom rett i de tidlige stadiene at du er i akkurat nå – så du har sjansen til å gjøre det riktig! Husk at det alltid er et segment i hver målgruppe som gjerne betaler riktig pris for kvalitet.

Du kan gjøre grundig kostnadsanalyse og ha mye kontroll over konkurrentene – men til slutt handler det om å sette priser som gjenspeiler kundenes betalingsvillighet. Dette kalles kundebasert prising og betyr at du baserer prisen på verdien som kundene oppfatter med produktet ditt.

Hvis du finner prisnivået på produktet, som du tror kunden er villig til å betale ved å se på konkurrenter, så husk andre faktorer som skiller deg fra dem og dermed trenger ikke prisnivået være det samme.

Den eneste pålitelige måten å finne ut hva kundene faktisk er villige til å betale, er å gjøre pristester der produktet selges – der du tester med forskjellige prisnivåer. På denne måten får du en sterk følelse av hva kundene virkelig er villige til å betale, og det er ikke lenger en antagelse.

Så i stedet, fokuser på tjenesten og følelsen du vil formidle til kundene dine. For eksempel

  • En følelse av kvalitet gjennom hele kundereisen fra besøk til levering av produktet.
  • En følelse av sikkerhet med personlig service.
  • Rask leveringstid.
  • Gratis kunnskap å laste ned i butikken.

Dette vil gi varige resultater så vel som lojale tilbakevendende kunder, som gjerne snakker om deg.