Presentasjon av din visuelle markedsføring

Du kan si at visuell kommunikasjon er et kollektivt konsept for all informasjonen vi tar inn gjennom synet. Når man snakker om visuell kommunikasjon mener man vanligvis ikke skrevet tekst, men heller bilder, videoer/animasjoner, skrifter, farger og design. Ved å bruke et gjennomtenkt visuelt konsept kan du effektivisere informasjonen og meldingene du ønsker å nå ut til kundene dine.

Hvordan presentere visuell markedsføring på beste måte? Her er noen forslag som kan være verdt å gjennomgå:

Få oppmerksomhet gjennom kommunikasjon

Forskere innen kommunikasjon har konkludert med at visuell kommunikasjon er enklere å kommunisere med når det gjelder å påkalle oppmerksomhet og interesse enn ord er, det vil si tekster. Så hvorfor ikke dra nytte av dette? Dessuten er de visuelle elementene lettere for hjernen å huske enn skrevet tekst.

Noen eksempler kan være:

  • Lag kampanjebilder i en viss farge, farger eller mønster som formidler den følelsen du ønsker at selskapet ditt skal bli husket for.
  • Bruk typskrift som signaliserer hvor sterk ditt budskap er – for eksempel tynnere for en mer diskret og premium tone.
  • Bruk animasjoner om du ønsker tilføre et form for liv og formidle en følelse raskere.

Alt for å gi oppmerksomhet som samsvarer med verdiene i virksomheten din som du ønsker å formidle.

Bygg opp tillit hos potensielle kunder

Din venn sender et bilde av seg selv med et ferdigskrapt lodd med 1 million norske kroner, eller en sms der han skriver at han har vunnet. Hva tror du på mest?

Med visuell kommunikasjon kan du bygge selvtillit veldig raskt hvis du gjør det rett. For vi mennesker fungerer ganske enkelt slik at vi tror mer på det vi ser med våre egne øyne. Noen forslag til å bygge tillit kan være som følger:

  • Bruk trygghetssymboler i dine markedsføringsbilder.
  • Vis anmeldelser av hva kundene dine synes i markedsføringen.
  • Har du mottatt priser eller garantier? Vis frem disse i markedsføring og ikke bare i nettbutikken.

Så det vi oppfatter gjennom synet er veldig sterkt og derfor mener vi tydeligvis ikke at du bare skal fokusere på bilder når du vil kommunisere, men å finne en balanse mellom visuell og skriftlig kommunikasjon.

Hvis du fokuserer på begge deler vil du nå ut med et dypere engasjement enn hvis du bare fokuserer på en del. Farger har stor innvirkning på hvilke følelser du ønsker å formidle.

Til slutt, husk at alt handler om kvalitet i både tekst og bilder. Hvis kvaliteten din er høy vil kommunikasjonen til kundene dine fremkalle positive følelser og selvfølgelig vice versa.