Google Analytics er et verktøy som tar frem statistikk om butikken din. Den måler trafikken din på flere ulike måter som absolutt kan være verdifullt for deg som butikkeier.

Ved å måle trafikken din får du muligheten til å forstå de som besøker butikken din bedre. Du kan se på eventuelle mønstrer for og hvordan de oppfører seg. For eksempel så kan du måle hvor mange besøkende du har hatt en gitt tidsperiode, om de blir sittende fast et sted, hvilke sider som besøkes og hvor lenge- alt for å gi en bedre forståelse av kundens reise i din nettbutikk. Du kan deretter bruke denne statistikken til å perfeksjonere butikken din slik at den blir så brukervennlig som mulig.

Slik skaper du en konto på Google Analytics: 

  1. Gå inn her og trykk Start for Free.
  2. Trykk på Skap konto og velg Administrer virksomheten min med. 
  3. Skriv rett informasjon i ruten og trykk Skap.
  4. I ruten for Kontonavn skriver du f.eks. butikknavnet eller en annen tittel du vil ha på GA-kontoen din.
  5. Velg datadelingsalternativene du foretrekker og trykk på Neste.
  6. Velg så at du vil måle ditt nettsted (Web) og trykk Neste.
  7. Skriv inn nettstedets navn, URL og bransjekategorien butikken din tilhører (mange velger vanligvis Handel) og velg deretter Norge for Tidsone.
  8. Trykk på Skap og det er Klart. Du har nå en Google Analytics konto.
  9. Gå til Administrator og velg E-handel-innstillinger. 
  10. Aktiver E-handel og velg om du vil aktivere utvidet e-handel rapportering (valgfritt) og trykk deretter Lagre.

Det du må gjøre nå er å kopiere Analytics-IDen din (Sporings-ID) og koble Google Analytics til din butikk. Hvordan du gjør dette finner du her.