Sikkerheten i din nettbutikken er avgjørende for at du skal lykkes. Mange forbrukere i dag er redde for å bli lurt. Det er derfor viktig at nettbutikken din fremstår som trygg og sikker å handle fra. Som alt annet er den veldig avhengig av bransjen og dens målgruppe når det gjelder å definere hva som føles trygt. Her er imidlertid noen generelle tips og alternativer om hva du kan gjøre for å formidle sikkerhet i butikken din:

Formidle sikkerhet gjennom

  • Kontaktinformasjon – Ved å være tilgjengelig for de besøkende og vise at du vil at de skal kontakte deg hvis det er noe de lurer på eller synes er bra eller mindre bra.
  • Betalingsmetoder – Vis at du tror sikkerheten til betalinger som de besøkende gjør er viktig ved å tilby for eksempel populære betalingsmetoder som de kjenner igjen. Det kan være Klarna, Payson eller andre store aktører som tilbyr en serie betalingsmetoder; kort, faktura, nettbank, direkte betaling også på. Et bonustips er å vise ikonene for betalingsmetode i topptekst eller bunntekst – slik at de er på alle sidene i nettbutikken din.
  • Trygghetssymboler – Prøv å jobbe med og vise sikkerhetssymbolene dine hele tiden. Hvis du ikke har noen, kan du designe noen av meldingene dine i et annet format. Eksempler her kan være 100% fornøyd eller garantert levering innen 1 uke. Det er vanligvis et billigere alternativ enn å kjøpe inn sikkerhetsetiketter som Safe E-commerce eller Certified E-commerce, noe som bare vil være en dyr kostnad for deg som har et mindre selskap.
  • Tidligere kunder – Har du hatt kunder? Be kundene dine fortelle oss om deres opplevelse, det er gratis og vanligvis, hvis du har levert en god service vil kundene gjerne skrive positivt om deg. Ha anmeldelser i nettbutikken din, men enda bedre er det å be dem om å fortelle dem om deres opplevelse på populære vurderingssider som er tilgjengelige i dag, for eksempel Reco eller Trustpilot.
  • Sosiale medier og nettbutikk – Er du aktiv på sosiale medier, for eksempel Facebook? Legg til en Facebook-widget i nettbutikken under ethvert (men godt besøkt) nettsted, for eksempel om oss, hjemmesiden eller en annen underside. Dette signaliserer at nettbutikken din er oppdatert og oppdatert.
  • Fysisk butikk – Hvis du har en fysisk butikk – ikke glem å tilby betaling og henting i butikken din. Det vil vise de besøkende at du er etablert og at det finnes en virksomhet bak nettbutikken din. Tryggt!
  • Informasjon i nettbutikken din – Ved å ha en god produktbeskrivelse som forteller om dens formål og anvendelse på en naturlig måte som ikke føles kuttet og limt inn fra leverandøren – sammen med gode produktbilder, vil det gi økt følelse av troverdighet og pålitelighet.
  • Produktvurdering – En ny kunde som kan se tilbakemeldinger/anmeldelser har større sjanse for å handle.

Det er selvfølgelig utrolig mye du kan justere for å bygge en følelse av sikkerhet i butikken din, dette var bare noen få eksempler, men et godt utgangspunkt å ta hensyn til – slik at du kan bygge opp sikkerhetsverdien til merkevaren din på lengre sikt.